BADANIE OPINII I POSTAW PRACOWNICZYCH
BADANIE OPINII I POSTAW PRACOWNICZYCH
O badaniu postaw
Efektywne zarządzanie organizacją opiera się na umiejętnym wykorzystywaniu informacji. Jednak, aby efektywnie wykorzystywać informacje trzeba je najpierw pozyskać – najlepszym sposobem na to jest badanie opinii i postaw pracowników, gdyż to właśnie oni dysponują największą ilością informacji o firmie.Co prawda, często są to informacje rozproszone i cząstkowe, ale umiejętnie zebrane i opracowane, stają się bezcenne.
Badanie opinii pracowników jest również istotnym elementem prewencji przed utratą cennego dla firmy kapitału jakim są jej pracownicy. Narastające niezadowolenie pracowników, które nie spotyka się z żadną reakcją ze strony Kierownictwa firmy może być powodem do odejścia z organizacji. Dlatego też niezwykle ważne jest okresowe monitorowanie opinii i nastrojów pracowniczych w zakresie najważniejszych obszarów takich jak: atmosfera wewnątrz organizacji, poziom wynagrodzenia, system motywacyjny czy możliwości rozwoju. Poznanie w porę opinii pracowników pozwala na dokonanie ewentualnych zmian i chroni organizację przed demotywacją czy falą zwolnień.
Cele badania
Badanie opinii pracowników ma na celu poprawę efektywności dwóch obszarów funkcjonowania firmy.
Obszar podejmowania decyzji, wprowadzania zmian proceduralnych i ustalania celów dla przedsiębiorstwa
W tym obszarze prosi się pracowników o opinię na temat:
- mocnych i słabych stron organizacji
- funkcjonowania systemu awansów
- możliwości rozwojowych
- procedur związanych z przyznawaniem nagród i kar
- metod zarządzania stosowanych przez menadżerów
- działań zarządu i kierunku rozwoju firmy
- funkcjonowania procedur wewnątrzfirmowych
- współpracy wewnątrz i między działami oraz systemu komunikacji
- proponownych przez personel rozwiązań problemów i nowych metod pracy
Obszar motywacji i zaangażowania pracowników
W tym obszarze zadaje się pytania dotyczące:
- satysfakcji z poziomu wynagrodzenia, możliwości rozwojowych i obowiązującego systemu awansów
- satysfakcji z poziomu zadań w firmie i zakresu obowiązków
- atmosfery panującej w pracy
- relacji z przełożonymi i zakresu otrzymywanego wsparcia
- poczucia sprawiedliwości organizacyjnej
- odczuwanego bezpieczeństwa zatrudnienia
Etapy realizacji projektu:
- Przygotowanie – spotkania z Klientem w celu określenia celów projektu, ram czasowych, grupy objętej badaniem
- Dookreślenie obszarów badania oraz czynników grupujących (np. zajmowane miejsce w strukturze, staż pracy)
- Przygotowanie listy pytań dotyczących wcześniej zdefiniowanych obszarów
- Opracowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnej wśród pracowników
- Przeprowadzenie badania w wybranej przez Klienta formie (ankieta, pogłębione wywiady indywidualne, zogniskowane wywiady grupowe)
- Ilościowa i jakościowa analiza wyników
- Opracowanie wyników w formie raportów i/lub prezentacji
Korzyści dla organizacji:
- Trafna identyfikacja obszarów problemowych a także czynników motywujących i demotywujących pracowników
- Możliwość adekwatnej i szybkiej reakcji na zidentyfikowane obszary problemowe
- Uzyskanie poparcia pracowników dla planowanych zmian w organizacji
- Przeciwdziałanie rotacji pracowników poprzez zwiększenie ich zaangażowania i identyfikacji z firmą
- Cykliczne przeprowadzanie badań umożliwia ocenę pewnych trendów w organizacji oraz przewidywanie negatywnych zjawisk takich jak spadek zadowolenia pracowników