BADANIE OPINII I POSTAW PRACOWNICZYCH


O badaniu postaw


Efektywne zarządzanie organizacją opiera się na umiejętnym wykorzystywaniu informacji. Jednak, aby efektywnie wykorzystywać informacje trzeba je najpierw pozyskać – najlepszym sposobem na to jest badanie opinii i postaw pracowników, gdyż to właśnie oni dysponują największą ilością informacji o firmie.Co prawda, często są to informacje rozproszone i cząstkowe, ale umiejętnie zebrane i opracowane, stają się bezcenne.

Badanie opinii pracowników jest również istotnym elementem prewencji przed utratą cennego dla firmy kapitału jakim są jej pracownicy. Narastające niezadowolenie pracowników, które nie spotyka się z żadną reakcją ze strony Kierownictwa firmy może być powodem do odejścia z organizacji. Dlatego też niezwykle ważne jest okresowe monitorowanie opinii i nastrojów pracowniczych w zakresie najważniejszych obszarów takich jak: atmosfera wewnątrz organizacji, poziom wynagrodzenia, system motywacyjny czy możliwości rozwoju. Poznanie w porę opinii pracowników pozwala na dokonanie ewentualnych zmian i chroni organizację przed demotywacją czy falą zwolnień.

Cele badania


Badanie opinii pracowników ma na celu poprawę efektywności dwóch obszarów funkcjonowania firmy.

Obszar podejmowania decyzji, wprowadzania zmian proceduralnych i ustalania celów dla przedsiębiorstwa


W tym obszarze prosi się pracowników o opinię na temat:

  • mocnych i słabych stron organizacji

  • funkcjonowania systemu awansów

  • możliwości rozwojowych

  • procedur związanych z przyznawaniem nagród i kar

  • metod zarządzania stosowanych przez menadżerów

  • działań zarządu i kierunku rozwoju firmy

  • funkcjonowania procedur wewnątrzfirmowych

  • współpracy wewnątrz i między działami oraz systemu komunikacji

  • proponownych przez personel rozwiązań problemów i nowych metod pracy

Obszar motywacji i zaangażowania pracowników


W tym obszarze zadaje się pytania dotyczące:

  • satysfakcji z poziomu wynagrodzenia, możliwości rozwojowych i obowiązującego systemu awansów

  • satysfakcji z poziomu zadań w firmie i zakresu obowiązków

  • atmosfery panującej w pracy

  • relacji z przełożonymi i zakresu otrzymywanego wsparcia

  • poczucia sprawiedliwości organizacyjnej

  • odczuwanego bezpieczeństwa zatrudnienia

Narzędzia


Formy badania opinii i postaw stosowane przez Konsultantów HR Care:
Zobrazowane na powyższym grafie formy badania mogą być wykorzystywane oddzielnie lub łącznie, tworząc kompleksowe narzędzie badania opinii i satysfakcji pracowników.

Etapy realizacji projektu:


  • Przygotowanie – spotkania z Klientem w celu określenia celów projektu, ram czasowych, grupy objętej badaniem

  • Dookreślenie obszarów badania oraz czynników grupujących (np. zajmowane miejsce w strukturze, staż pracy)

  • Przygotowanie listy pytań dotyczących wcześniej zdefiniowanych obszarów

  • Opracowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnej wśród pracowników

  • Przeprowadzenie badania w wybranej przez Klienta formie (ankieta, pogłębione wywiady indywidualne, zogniskowane wywiady grupowe)

  • Ilościowa i jakościowa analiza wyników

  • Opracowanie wyników w formie raportów i/lub prezentacji

Korzyści dla organizacji:


  • Trafna identyfikacja obszarów problemowych a także czynników motywujących i demotywujących pracowników

  • Możliwość adekwatnej i szybkiej reakcji na zidentyfikowane obszary problemowe 

  • Uzyskanie poparcia pracowników dla planowanych zmian w organizacji

  • Przeciwdziałanie rotacji pracowników poprzez zwiększenie ich zaangażowania i identyfikacji z firmą

  • Cykliczne przeprowadzanie badań umożliwia ocenę pewnych trendów w organizacji oraz przewidywanie negatywnych zjawisk takich jak spadek zadowolenia pracowników