System motywacyjny

SYSTEM MOTYWACYJNY


O systemie motywacyjnym


Nikt nie ma wątpliwości, że odpowiednio zaprojektowany system motywacyjny to dziś jeden z kluczowych elementów zarządzania zasobami ludzkimi, który nie tylko zwiększa zaangażowanie pracowników i wzmacnia ich więź z pracodawcą, lecz także pozwala stworzyć przyjazną atmosferę w zespole i wyróżnić się na tle konkurencji. Jest zbiorem celowo dobranych i logicznie wzajemnie powiązanych motywatorów, tworzących spójną całość.

Kompleksowe systemy motywacyjne, obejmują zarówno elementy płacowe (premie za wyniki, dodatki okolicznościowe), jak i pozapłacowe – materialne i niematerialne. Odpowiednio skrojony system motywacyjny uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników, przez co zachęca ich do podejmowania dodatkowego wysiłku na rzecz realizacji strategii firmy. Zapewniamy, że pełne zaangażowania podejście do tego tematu przyniesie szybko pożądane korzyści.

Wartościowanie stanowisk pracy


Podstawę systemu motywacyjnego stanowi wartościowanie stanowisk pracy, pozwalające na precyzyjne określenie miejsca każdego ze stanowisk w strukturze organizacji. Prowadzi ono do zdefiniowania ról i odpowiedzialności w organizacji oraz identyfikuje stanowiska kluczowe i określa relatywną wartość każdego z nich. Wartościowanie stanowisk pracy polega na wycenie pracy wykonywanej na poszczególnych stanowiskach w organizacji. Jest podstawą do uporządkowania hierarchii stanowisk a dzięki temu pozwala na stworzenie efektywnego i spójnego systemu wynagradzania.

 Etapy budowy systemu wynagradzania opartego na wartościowaniu stanowisk:

  1. Przygotowanie opisu stanowisk pracy

  2. Proces wartościowania stanowisk pracy

  3. Budowa tabeli zaszeregowań

  4. Badanie rynku i dookreślenie polityki płac

  5. Konstrukcja siatki płac zasadniczych

  6. Budowa systemu premiowego

  7. Wdrożenie systemu

Opracowanie systemów motywacji finansowej i poza finansowej


Nie istnieje jedna, sprawdzona recepta na stworzenie idealnego systemu motywacyjnego, bo nie istnieje uniwersalny pracownik. Każdego motywują do działania inne czynniki, dlatego dobór płacowych i pozapłacowych instrumentów motywacyjnych powinien być poprzedzony identyfikacją potrzeb zespołu w tym zakresie. Warto kierować się specyfiką branży oraz wiekiem i zainteresowaniami pracowników, nie zaś aktualnymi trendami czy własnymi preferencjami. Ważne jest również to, aby system motywacyjny odpowiadał na różne rodzaje potrzeb – zarówno te związane z rozwojem zawodowym i osiągnięciami, jak i realizacją osobistych pasji czy zainteresowań.

A. Opracowanie systemów motywacji finansowej

Finansowa motywacja pracowników jest jedną z najpopularniejszych technik motywacyjnych. Za pomocą środków finansowych można zmotywować pracowników na kilka sposobów. Pomagamy w projektowaniu efektywnych systemów premiowania, które są jednym z kluczowych narzędzi wpływania na efektywność pracowników i stymulowania pożądanych z punktu widzenia firmy zachowań. Kluczem do zbudowania skutecznego systemu premiowania jest dobór właściwych kryteriów oceny pracy.

Oprócz kompleksowego systemu premiowania dla całej firmy, możliwe jest również stworzenie systemu wyłącznie dla wybranej grupy pracowników, np. dla handlowców, pracowników produkcyjnych czy inżynierów.


B. Opracowanie systemów motywacji pozafinansowej

System motywacyjny coraz częściej jest wyposażany w mechanizmy świadczeń pozapłacowych, które równie efektywnie jak pieniądze wiążą pracowników z organizacją. Chętnie pomożemy Państwu w opracowaniu klasycznego systemu świadczeń pozapłacowych bądź też tzw. systemu kafeteryjnego, pozwalającego pracownikom na wybór najbardziej interesującego świadczenia z dostępnej puli. Oferta w tym zakresie powinna także uwzględniać potrzebę zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, tzw. work-life balance.

Budowa systemu motywacji pozafinansowej składa się z czterech następujących kroków:

  1. diagnoza potrzeb pracowników

  2. diagnoza motywacyjnego potencjału pracy na różnych stanowiskach

  3. dobranie indywidualnych form motywowania pozafinansowego

  4. określenie kryteriów ich przyznawania

Komunikacja systemów wewnątrz organizacji


Niezwykle ważnym elementem wdrażania jakichkolwiek zmian w organizacji jest ich komunikacja. Wszyscy pracownicy, a przede wszystkim Organizacje Związkowe powinny być na bieżąco informowane o celach oraz przebiegu projektu.

Szczególnie dotyczy to systemu motywacyjnego, który aby właściwie spełniać swoją rolę musi być jawny i przejrzysty dla wszystkich pracowników. Nic tak nie odbiera pracownikom motywacji jak zawikłane i niezrozumiałe zasady przyznawania wynagrodzeń czy premii. Jasne kryteria i zasady podnoszenia wynagrodzeń oraz przyznawania nagród silnie motywują do pracy, ponieważ pracownik wie, za jakie konkretnie zachowanie został nagrodzony i będzie chciał powtarzać je w przyszłości.

Chętnie zorganizujemy dla Państwa pracowników spotkania informacyjne, na których przedstawimy cele, zasady i charakterystykę wdrażanego systemu motywacyjnego.

W ramach komunikacji systemów w organizacji proponujemy następujące działania:

  • Przygotowanie planu komunikacji w ramach projektu

  • Uzgodnienie z Klientem najważniejszych treści przekazywanych w komunikatach do pracowników oraz Partnera Społecznego

  • Spotkania z pracownikami oraz przedstawicielami Związków Zawodowych w celu zapoznania ich z celem projektu i sposobem jego realizacji

  • Pozyskanie informacji zwrotnej dotyczącej oczekiwań i opinii pracowników

  • Przedstawienie wyników

Mając świadomość, wagi jaką w tego typu projektach odgrywa współpraca z Organizacjami Związkowymi oferujemy Państwu wsparcie w negocjacjach z Partnerami Społecznymi.
Share by: